Jak kształcić przyszłych liderów w duchu odpowiedzialności środowiskowej? Jak rozwijać zielone i cyfrowe umiejętności studentów, wzmacniać ich kompetencje w zakresie innowacyjności i przedsiębiorczości, a także promować społeczną odpowiedzialność uczelni i wzmocnić pozycję kobiet i dziewcząt w obszarze kształcenia i kariery w STEM? Jak wykorzystać VR w edukacji z zakresu inżynierii chemicznej? Zespoły z Politechniki Łódzkiej będą pracować nad tymi zagadnieniami w ramach europejskich konsorcjów, poszukując ekologicznych rozwiązań również dla uniwersytetów dziecięcych.
Politechnika Łódzka rozpocznie realizację nowych innowacyjnych projektów międzynarodowych, finansowanych z unijnego programu Erasmus+. Łączny budżet tych przedsięwzięć przekracza 1,3 miliona euro, a w trzech z nich uczelnia pełni rolę lidera. Jeden z tych projektów został zgłoszony w ramach sektora Kształcenie i Szkolenia Zawodowe, pozostałe to partnerstwa współpracy w ramach sektora Szkolnictwo wyższe.
Projekty koordynowane przez PŁ
- IntegratESG (IntegratESG in VET education), realizowany we współpracy z partnerami z Bułgarii, Włoch, Cypru i Austrii,
- GreenEDU (Closing the Gaps Between Higher Education and the Green Economy) w konsorcjum z partnerami z Cypru, Estonii i Belgii.
Liderem obu tych projektów jest Instytut Informatyki na Wydziale FTIMS PŁ, a koordynuje je prof. PŁ Aneta Poniszewska-Marańda. Przyznanie dofinansowanie na każdy projekt to 250 tys. euro.
- Politechnika Łódzka – Centrum Współpracy Międzynarodowej jest liderem projektu o akronimie ACE (Alliance for Community Engagement in European Higher Education) realizowanego we współpracy z partnerami z Irlandii, Serbii, Estonii, Danii i Niemiec. Koordynatorką projektu jest prof. PŁ Dorota Piotrowska, dyrektor CWM. Dofinansowanie 400 tys. euro.
Projekty, w których PŁ jest członkiem konsorcjum
- JUMP (JUMP: Joint University Challenge-Based Minor Program for Future Generation of Innovative Entrepreneurs) to projekt realizowany w ramach Europejskiego Konsorcjum Innowacyjnych Uniwersytetów (ECIU). Liderem projektu jest Uniwersytet w Trento, a partnerami francuska INSA, szwedzki Uniwersytet Linköping oraz Politechnika Łódzka. W PŁ prace koordynuje prof. Jacek Sawicki z Instytutu Inżynierii Materiałowej na Wydziale Mechanicznym.
- VRChem (Innovative Integration of Virtual Reality in Chemical Engineering Education) jest projektem, w którym pracę naukowców z Voxel Research Lab Instytutu Mechatroniki i Systemów Informatycznych koordynuje dr inż. Grzegorz Zwoliński. Liderem projektu jest Politechnika Krakowska.
- ST3AM (Striving for gender balance via educaTion reformation, 3A factors for Advancement, and Mentorship in STEM), który w PŁ koordynuje prof. Volodymyr Mosorov z Instytutu Informatyki Stosowanej. Liderem jest Ecole Superieure des Technologies Industrielles Avancees.
- W projekt CU Green! zaangażowani są wolontariusze z uniwersytetów dziecięcych w Innsbrucku (lider), Bukareszcie oraz Politechniki Łódzkiej. Dyrektorką ŁUD PŁ jest Anna Janicka.
Więcej szczegółów na temat celów i głównych działań można przeczytać w odrębnych artykułach.