„Zielone kompetencje” młodzieży

16-02-2021

W obliczu zmian klimatycznych i dynamicznie zmieniającej się gospodarki poszukiwane są rozwiązania, które wspierają dążenie do bardziej zrównoważonego, „zielonego” świata. Na te potrzeby odpowiada europejski projekt Design4Climate, którego koordynatorem jest Politechnika Łódzka. Jest on finansowany z programu Erasmus+ i wiąże się z rozwijaniem „zielonych kompetencji” młodzieży kształcącej się w szkolnictwie technicznym i zawodowym.

Obok naszej uczelni w skład konsorcjum wchodzą: University of Thessaly w Grecji, University of Library Studies and Information Technologies w Bułgarii, Halsingland Education Association w Szwecji oraz Agrupamento De Escolas De Silves w Portugalii.

W realizację projektu w Politechnice Łódzkiej zaangażowany jest międzywydziałowy zespół. Jego liderem jest dr inż. Aleksandra Jastrzębska przy współpracy z mgr inż. Anną Laską-Leśniewicz, dr. inż. Krzysztofem Jastrzębskim (wszyscy troje z Instytutu Inżynierii Materiałowej), dr inż. Katarzyną Znajdek z Instytutu Przyrządów Półprzewodnikowych i Optoelektronicznych i dr Moniką Malinowską-Olszowy, prof. PŁ z Instytutu Materiałoznawstwa Tekstyliów i Kompozytów Polimerowych.

logo projektu logo projektu

Światowy rozwój społeczno-gospodarczy sprawił, że coraz większego znaczenia nabiera stosowanie praktyk związanych z gospodarką obiegu zamkniętego. Umożliwia ona ograniczanie odpadów oraz poziomu zużywanej energii dzięki wtórnemu wykorzystywaniu zasobów, ponownej produkcji, recyklingowi czy upcyklingowi. Wiąże się to ściśle z koncepcją odpowiedzialnej produkcji i konsumpcji. Coraz więcej zawodów, przede wszystkim w sektorze produkcyjnym i usługowym, wymaga rozwoju umiejętności cyrkularnych, a także „zazieleniania” codziennych metod pracy i profili zawodowych.

Realizowany od października 2020 r. projekt Design4Climate (Addressing Climate Change through Design Thinking, for a Green, No Waste Economy) ma na celu rozwinięcie podstawowych umiejętności w zakresie zielonej gospodarki. Zaplanowane szkolenia, zgodne z koncepcją TVET (Technical and Vocational Education and Training), obejmując innowacyjne podejście do uczenia się i nauczania, koncentrują się na kształceniu technicznym oraz zawodowym i przygotują uczniów do mierzenia się z wyzwaniami przyszłej pracy zawodowej.

Projekt ma międzysektorowy charakter gospodarki o obiegu zamkniętym (tj. odpady z jednego sektora są wykorzystywane w innym) i jest skierowany do uczniów szkół zawodowych w wieku 16-21 lat. Staną oni przed ambitnym wyzwaniem przekształcenia tradycyjnego procesu produkcyjnego w odpowiadający gospodarce cyrkulacyjnej. Stosując zasady myślenia projektowego, realizować będą scenariusze edukacyjne inspirowane rzeczywistymi przypadkami.

Wszystkie działania dydaktyczne realizowane będą z wykorzystaniem metodyki Design Thinking. Wypracowane narzędzia będą dostarczane za pomocą cyfrowej platformy opracowywanej przez uczestników projektu. Jako dodatkowy element edukacyjny wprowadzone zostaną elementy grywalizacji.

Członkowie zespołu projektowego z Politechniki Łódzkiej mają nadzieję, że projekt Design4Climate pozwoli promować wysokiej jakości kształcenie zawodowe.

Pierwsze spotkanie konsorcjantów inaugurujące projekt odbyło się w formie zdalnej pod koniec listopada, jednak zespół mocno liczy na to, że kolejne - zaplanowane na maj spotkanie partnerów - odbędzie się już na żywo w Szwecji.