Wirtualna rzeczywistość jako remedium na studencki stres

03-12-2021

Depresja i lęk są powszechnymi, poważnymi zaburzeniami psychicznymi, które wpływają na sposób odczuwania, myślenia i radzenia sobie z codziennymi czynnościami. Niewątpliwy wpływ na ten problem ma pandemia COVID-19. Coraz częściej ofiarami nadmiernego stresu są młodzi ludzie, a także studenci. Naukowcy z Polski, Hiszpanii i Estonii pracują nad wirtualnym chill spotem, który ma pomóc w rozwiązaniu tych cywilizacyjnych problemów.

Koordynatorem projektu VRXanny jest Politechnika Łódzka. Środki finansowe zostały pozyskane z europejskiego programu Erasmus+, w ramach działania Partnerstwa Współpracy.

Wirtualna rzeczywistość pomoże w walce ze stresem Wirtualna rzeczywistość pomoże w walce ze stresem

foto: Krzysztof Pagacz

W prace zaangażowani będą psycholodzy z Uniwersytetu Łódzkiego, którzy opracowują scenariusze ćwiczeń relaksacyjnych oraz informatycy, którzy przeniosą je do wirtualnej rzeczywistości.

Jakie to niesie korzyści?

Chill spoty, których częścią jest aplikacja VR zostaną rozmieszczone na wydziałach PŁ. Zostaną one zaprojektowane i umiejscowione tak, aby wyeliminować hałas z zewnątrz i odizolować od otoczenia. Studenci będą mogli wykorzystać chill spoty jako miejsce treningu relaksacyjnego podczas nagłych ataków paniki, ale również przed trudnym egzaminem. Efekt uspokojenia i wyciszenia będzie realizowany w czasie wciągających doświadczeń stymulacji multisensorycznej w środowisku VR. Sesja relaksacyjna trwająco około 10 minut, będzie mogła być zrealizowana podczas przerwy w zajęciach.

Spotkanie partnerów

Pierwsze spotkanie partnerów projektu odbyło się 1-2 grudnia 2021 w Politechnice Łódzkiej, w Instytucie Mechatroniki i Systemów Informatycznych. Jego celem było poznanie się osób pracujących przy projekcie, ustalenie zasad współpracy, ale przede wszystkim opracowanie koncepcji chill spotu oraz zakresu badań nad oczekiwaniami i preferencji grupy dla której są one dedykowane.

Dodatkowe informacje można znaleźć na stronie projektu