Studenci z Riga Technical University (RTU), Universitat Autònoma de Barcelona (UAB) oraz Politechniki Łódzkiej (PŁ) spotkali się w Rydze, aby wziąć udział w wyjątkowej Szkole Letniej poświęconej zrównoważonemu rozwojowi, inteligencji emocjonalnej oraz odpowiedzialności społecznej.
Przez pięć dni (19–23 maja 2025 r.) uczestnicy brali udział w wykładach, warsztatach i pracy projektowej w zespołach międzynarodowych. Celem wydarzenia było nie tylko pogłębienie wiedzy na temat globalnych wyzwań, ale także rozwijanie umiejętności miękkich, takich jak komunikacja, empatia czy współpraca w różnorodnych środowiskach.
Gra miejska
Jedną z najbardziej angażujących aktywności była gra miejska, podczas której uczestnicy testowali innowacyjne narzędzie edukacyjne opracowane przez konsorcjum projektowe – grę wspierającą zrozumienie Celów Zrównoważonego Rozwoju (SDG) poprzez rozwijanie inteligencji emocjonalnej (EQ). W ramach rozgrywki studenci rozwiązywali sześć zadań odnoszących się do środowiskowych i społecznych problemów zrównoważonego rozwoju.
Agenci zmian
Najbardziej zaangażowani uczestnicy zostali wyróżnieni tytułem „Agenta Zmian” – przyznawanym osobom, które wykazały się wyjątkowym zaangażowaniem, kreatywnością oraz umiejętnościami przywódczymi. To studenci, którzy przez cały tydzień inspirowali i motywowali innych, dzieląc się doświadczeniem, aktywnie uczestnicząc w pracach zespołowych i dyskusjach. Ich postawa stanowiła przykład prawdziwego przywództwa w duchu zrównoważonego rozwoju.
Turniej Debat
Zwieńczeniem Szkoły Letniej był Turniej Debat, podczas którego zespoły studentów dyskutowały nad rzeczywistymi wyzwaniami związanymi z realizacją SDG. W debatach poruszano takie tematy jak sprawiedliwość społeczna, równość płci czy prawa zwierząt. Uczestnicy wykorzystali zdobytą w ciągu tygodnia wiedzę teoretyczną oraz umiejętność krytycznego myślenia, prezentując dobrze uargumentowane stanowiska.
Współpraca, empatia i działanie
Choć głównym tematem Szkoły Letniej był zrównoważony rozwój, to właśnie nacisk na współpracę, skuteczną komunikację i międzykulturowe zrozumienie najbardziej zapadł uczestnikom w pamięć. Najlepiej oddają to ich własne refleksje:
„Lepiej się integrowaliśmy dzięki wspólnym zadaniom. Praca zespołowa była świetna.” „Nauczyłem się, że empatia i komunikacja są kluczowe dla znalezienia rozwiązań, a krytyczne myślenie w połączeniu z inteligencją emocjonalną to najlepszy sposób radzenia sobie w każdej sytuacji.” „Zrozumiałam, jak ważne jest słuchanie ludzi, którzy mają inne poglądy niż ja – to otwiera więcej możliwości wypracowania rozwiązań.”
Chociaż program skupiał się na globalnych wyzwaniach, wydarzenie skutecznie inspirowało do podejmowania działań lokalnych, pokazując, że realna zmiana zaczyna się od małych kroków. Uczestnicy wrócili do swoich krajów z nową energią, pomysłami i motywacją do działania.
Projekt Erasmus+ #edu4sdgs
Szkoła Letnia została zorganizowana w ramach projektu Erasmus+ „#edu4sdgs – Building a Comprehensive Educational Ecosystem for Sustainable Development Goals”, realizowanego przez Politechnikę Łódzką we współpracy z: – Universitat Autònoma de Barcelona (Hiszpania), – Welfare and Development Association (Hiszpania), – ACEEU (Niemcy), – Riga Technical University (Łotwa), – Team Coaching (Polska).
Projekt skierowany jest do studentów, pracowników uczelni, decydentów oraz osób uczących się przez całe życie, które chcą podnieść swoje kompetencje w zakresie celów zrównoważonego rozwoju i rozwinąć inteligencję emocjonalną. Jego celem jest wzmocnienie roli szkolnictwa wyższego w realizacji SDG poprzez kształtowanie postaw prospołecznych oraz promowanie idei „agentów zmiany” (agents of change).
Więcej informacji można znaleźć na stronie internetowej projektu.