Rola i siła kobiet w nauce

14-02-2024

Wsparcie kobiet realizujących się jako badaczki jest widoczne na Politechnice Łódzkiej. Temu ważnemu tematowi poświęcone było pierwsze z cyklu spotkań „Kobiety do nauki”, które odbyło się 13 lutego w Alchemium. To część projektu zainicjowanego przez Fundację Edukacyjną Perspektywy. Jego ambasadorkami w PŁ są prof. Marta Gmurek, dr hab. inż. Katarzyna Nawrotek oraz mgr inż. Beata Rurarz.

 

 

Cele programu „Empowering – women in science” to: konsolidacja środowiska kobiet nauk ścisłych i technicznych, wzmacnianie pozycji i karier naukowych kobiet oraz zwiększenie liczby naukowczyń realizujących projekty badawcze.

Rektor PŁ, prof. Krzysztof Jóźwik objął patronatem wydarzenie. Otwierając je, podkreślił potrzebę wsparcia dla kobiet łączących karierę zawodową z życiem prywatnym, szczególnie w tak dynamicznie zmieniającym się świecie.

Choć wyzwań jest wiele, to obecna dziekan Wydziału Chemicznego, prof. Małgorzata I. Szynkowska- Jóźwik zaznaczyła, że jest dopiero drugą, po prof. Alicji Dorabialskiej, kobietą wybraną do kierowania tym wydziałem, co nastąpiło dopiero po ponad pół wieku.

Prelegentki spotkania to badaczki będące na różnych etapach rozwoju kariery, reprezentujące różne obszary nauki. Warto podkreślić, że choć dominują w PŁ dyscypliny STEM, to rozwijany jest tu także aspekt badań genderowych, o którym mówiła dr hab. Edyta Pietrzak, prof. PŁ z Instytutu Marketingu i Zrównoważonego Rozwoju.

Dr hab. inż. Dorota Bociąga, prof. PŁ Dr hab. inż. Dorota Bociąga, prof. PŁ

foto: Jacek Szabela

Bardzo istotnym aspektem spotkania było inspirowanie. Nie wylądowałam na księżycu, a znalazłam się wśród gwiazd – takim cytatem rozpoczęła swoje wystąpienie prof. Marta Gmurek, przywołując słowa współuczestniczki International Visitor Leadership Program (IVLP). Badaczka z PŁ była jedną z kilkudziesięciu kobiet z całego świata zaproszonych przez Departament Stanu USA do programu pod tytułem „Hidden No More: Empowering Women Leaders in STEM”. Prof. Marta Gmurek to najmłodsza profesor w Politechnice Łódzkiej i wiceprzewodnicząca Akademii Młodych Uczonych Polskiej Akademii Nauk. Przedstawiła swoje zaangażowanie na rzecz promocji kariery badaczek.

Dyskusje w kuluarach z dziekan prof. Małgorzatą I. Szynkowską-Jóźwik Dyskusje w kuluarach z dziekan prof. Małgorzatą I. Szynkowską-Jóźwik

foto: Jacek Szabela

Ambasadorki akcji, dr hab. inż. Katarzyna Nawrotek i mgr inż. Beata Rurarz i zaprosiły do dołączenia do Klubu naukowczyń, jaki jest tworzony w naszej uczelni. Podkreślały rolę edukacji i komunikacji w burzeniu stereotypów dotyczących nauk ścisłych.

Swoimi doświadczeniami podzieliła się także dr hab. inż. Dorota Bociąga, prof. PŁ. Ekspertka w dziedzinie inżynierii biomedycznej przedstawiła drogę rozwoju, przypominając o wadze networkingu i udziału w interdyscyplinarnych projektach naukowych. Wspomniała o sytuacji z czasu studiów, kiedy znalazła ofertę praktyk w Japonii, ale jej płeć okazała się dyskwalifikująca w rekrutacji. Przekuła to w jeszcze większą determinację, do czego zachęcała uczestniczki spotkania.

Perspektywę doktorantki przedstawiła mgr inż. Weronika Głowadzka, badająca lasery w Zespole Fotoniki na PŁ. Wskazała na pasję jako czynnik determinujący jej zawodowe wybory oraz podkreśliła umiejętności nabyte w czasie wyjazdów zagranicznych. Nawiązała również do tematu zdrowia psychicznego w środowisku akademickim.

mgr inż. Weronika Głowadzka mgr inż. Weronika Głowadzka

foto: Jacek Szabela

Wśród tematów omawianych podczas wydarzenia pojawiła się również popularyzacja nauki mogąca być skutecznym narzędziem wspierającym karierę naukową i świadomego budowania wizerunku badaczek.

Politechnika Łódzka od kilkunastu lat aktywnie uczestniczy w programie „Dziewczyny na politechniki” oraz angażuje się w akcje popularyzowania nauk ścisłych, co przekłada się na wzrost liczby studentek.

Kolejne spotkanie zaplanowane jest na kwiecień.