W ramach międzynarodowego projektu Project – Product – Promotion acr. PiCoDE odbył się cykl trzech warsztatów, mających na celu wdrażanie i testowanie nowej metody edukacyjnej. Jest to metoda aktywnego uczenia się, oparta na kolektywnej współpracy projektantów z różnych twórczych specjalizacji.
Dzięki interaktywności metody studenci uczą się współpracować z innymi kreatywnymi osobami w ramach uzupełniających się dyscyplin, tworząc i realizując nowy produkt oraz wszystkie działania wspierające jego promocję i dystrybucję. Celem edukacji w myśl opracowanej metody jest przygotowanie przyszłych absolwentów uczelni artystycznych i projektowych do nowych możliwości zatrudnienia i rynku przedsiębiorczości.
Warsztaty ze studentami odbyły się na Wydziale Technologii Materiałowych i Wzornictwa Tekstyliów Politechniki Łódzkiej oraz w dwóch uczelniach partnerskich: ESAD College of Art and Design w Portugalii oraz Eskisehir Osmangazi University w Turcji.
Wyniki projektu
W ramach projektu powstał Przewodnik I - pedagogiczny manual – rodzaj swoistego szablonu prezentującego kluczowe koncepcje metody PiCoDe. Przewodnik kierowany jest do instytucji zajmujących się sztuką i projektowaniem, zainteresowanych wykorzystaniem metody PiCoDe oraz przedstawia sposób realizacji warsztatu.
Na stronie projektu i w kanale You Tube został umieszczony film promujący metodę i cele projektu PiCoDe. Wypowiadają się w nim: koordynator projektu dr Marta Miaskowska z Instytutu Architektury Tekstyliów PŁ, dr Marta Varzim i Jeremy Aston z uczelni w Portugalii, dr Mónika Yoldi López z Hiszpanii, dr Bilge Kinam z Turcji oraz Melanie prof. McClintock CCS z USA.
Mentorzy projektu, podkreślając potrzebę opracowania nowej metody, zwracają uwagę m.in., że jego intencją nie jest przebudowanie procesu projektowania, ale badanie metod w ramach tego procesu. Pomysł łączenia różnych dyscyplin projektowych tworzy skuteczne środowisko projektowe. Fuzja doświadczeń nadaje nauczaniu zupełnie inny wymiar. Nauczyciele zwracają też uwagę na korzystanie z lokalnych materiałów – co miało miejsce w czasie warsztatów - które stanowią wartość dodaną produktowi, a także budują emocjonalne przywiązanie. Zdaniem twórców metody współpraca, budowanie zaufania, odwaga, mocne pierwsze wrażenie, budowanie relacji, odpowiedzialność społeczna, prowadzenie kampanii - wszystko to składa się na przyszły sukces projektowanego produktu, a zatem także firmy, która wypuszcza go na rynek.
Projekt PiCoDe finansowany jest z funduszy Unii Europejskiej w ramach programu Erasmus+.
Marta Miaskowska, Instytut Architektury Tekstyliów
Lidia Smereka, Wydział Technologii Materiałowych i Wzornictwa Tekstyliów