Partnerzy #edu4sdgs w Barcelonie

07-10-2024

Partnerzy projektu Erasmus+ #edu4sdgs spotkali się w dniach 25-27 września w Barcelonie, aby podsumować dotychczas zrealizowane działania, przygotować plan pracy na kolejne miesiące i wziąć udział w dwóch szkoleniach.

 

W pierwszym dniu dyskusja dotyczyła mikropoświadczeń, które mają być przyznawane w ramach 10 ścieżek edukacyjnych wypracowanych w projekcie. Omówiono także wstępne wyniki badania ankietowego przeprowadzonego w ramach projektu, kwestie związane z organizacją szkoły letniej w Rydze i dalsze kroki związane z powstaniem internetowej przestrzeni edukacyjnej (SDGs University Knowledge Hub).

Wycieczka po zamieszkałej przez migrantów dzielnicy Raval Wycieczka po zamieszkałej przez migrantów dzielnicy Raval

foto: arch. projektu

Platforma, nad którą pracuje konsorcjum będzie zawierać materiały edukacyjne koncentrujące się na kluczowych w projekcie zagadnieniach – inteligencji emocjonalnej i Celach Zrównoważonego Rozwoju. Właśnie tym tematom poświęcona jest gra miejska, z której pierwszą wersją zapoznali się uczestnicy spotkania. Dwa zespoły zmierzyły się z wyzwaniami zdefiniowanymi w tym obszarze na terenie Kampusu Universitat Autònoma de Barcelona. Ich zadaniem było m.in. rozpowszechnienie informacji na temat konieczności ograniczenia zużycia wody, czy przygotowanie krótkiego filmiku nawiązującego do zrównoważonej konsumpcji.

W kolejnych dniach odbyły się szkolenia dla zespołu projektowego. Pierwsze, dotyczące inteligencji emocjonalnej, miało na celu rozwinięcie samoświadomości, empatii i umiejętności społecznych uczestników oraz zrozumienie związku pomiędzy inteligencją emocjonalną a Celami Zrównoważonego Rozwoju. Drugie szkolenie koncentrowało się na współpracy między uczelniami a organizacjami pozarządowymi na rzecz realizacji tych celów. Uczestnicy zapoznali się z przykładami dobrych praktyk w tym zakresie i dyskutowali nad skutecznymi strategiami wspierania współpracy między instytucjami szkolnictwa wyższego a trzecim sektorem.

Pobyt w Barcelonie zakończył się krótką wycieczką po zamieszkałej przez migrantów dzielnicy Raval, zorganizowaną przez Migrantour – sieć miast oferujących międzykulturowe spacery miejskie prowadzone przez migrantów. Dzięki wspólnemu zwiedzaniu można było spojrzeć na miasto z innej perspektywy i lepiej zrozumieć, jak migracja wpływa na transformację społeczeństw europejskich. Było to inspiracją do refleksji nad wartością różnorodności i dialogu, które są kluczowymi elementami społecznymi Celów Zrównoważonego Rozwoju.

- Spotkanie w Barcelonie stanowiło znaczący krok naprzód w rozwijaniu międzynarodowej współpracy w celu zwiększenia wkładu szkolnictwa wyższego w realizację Celów Zrównoważonego Rozwoju. Dało przestrzeń do wymiany doświadczeń i inspirujących dyskusji. Szczególnie cenne w tym projekcie jest to, że skupia on instytucje o zróżnicowanych profilach – uczelnie, instytucję akredytacyjną, przedstawicieli trzeciego sektora i biznesu. To pozwala spojrzeć na to, co robimy w projekcie z naprawdę szerokiej perspektywy

– komentuje dr inż. Dorota Piotrowska, prof. PŁ, koordynatorka projektu.

W spotkaniu i w szkoleniach wzięli udział przedstawiciele wszystkich partnerów #edu4sdgs - Politechniki Łódzkiej (koordynator), Riga Technical University (Łotwa), Accreditation Council for Entrepreneurial and Engaged Universities (Niemcy), Team Coaching (Polska), Welfare and Development Association (Hiszpania) i Universitat Autònoma de Barcelona (Hiszpania).

Projekt #edu4sdgs jest realizowany w ramach Partnerstw współpracy Akcji 2. Programu Erasmus+. Ma na celu zainspirowanie różnych grup docelowych do odgrywania aktywnej roli w swoich społecznościach i stania się agentami zmian w zakresie realizacji Celów Zrównoważonego Rozwoju.

Więcej informacji o projekcie

. .