E2TOP - czyli jak zdobyć naukowy szczyt?

13-03-2023

Początek Research Week należał do studentów, którzy odważyli się przystąpić do pierwszej edycji programu E2TOP i już od pierwszego roku studiów realizować badania. Sześcioro studentów pracujących w układzie mistrz-uczeń mówiło o wynikach swoich projektów i współpracy z naukowcami. Wszystkie prezentacje były znakomite i pokazały niezwykły talent młodych ludzi. Ich występ był też rywalizacją o nagrodę JM Rektora. Wybór nie był łatwy.

 

 

O projektach piszemy w artykule „Badania rozwijającą formą kształcenia”. Przypominamy w skrócie ich tematykę.

Orteza stawu kolanowego wykonana przez Michała Grabowskiego Orteza stawu kolanowego wykonana przez Michała Grabowskiego

foto: Jacek Szabela

Michał Grabowski pokazał ortezę stawu kolanowego „uszytą na miarę”, którą stworzył, wykorzystując druk 3D i lekką konstrukcją włókienniczą. Wiktor Brańczyk opracował algorytm tłumaczący znaki języka migowego. Masza Góralczyk badała spektroskopem wodne roztwory sulfonamidów, leków o niskiej rozpuszczalności w wodzie. Anna Kania opracowała grzejące kompozyty tekstylne, które mogą być wykorzystane w budownictwie. Marta Kopytkowska zaprojektowała inteligentny węzeł w konstrukcji stalowej inspirowany bioniką. Nagrodę Rektora zdobyła Wiktoria Gerlicz W swoich badaniach szukała odpowiedzi na pytanie, co bakterie mogą zrobić dla świata? Wyizolowała 109 szczepów bakterii, które mają potencjał do rozkładania odpadów keratynowych (piór i sierści zwierzęcej). Jest to obecnie problem o dużym wymiarze. Można go zwizualizować przykładem, który podała Wiktoria - pierze z 12 kur, choć waży ok. kilograma, wypełniłoby dwie wanny o największej pojemności. Studentka biotechnologii pracowała pod opieką dr hab. inż. Anety Białkowskiej, prof. PŁ

W rozmowie z „Życiem Uczelni” Wiktoria Gerlicz powiedziała

- Nie spodziewałam się takiej decyzji Kapituły, ponieważ uważam, że każdy z uczestników wykonał w naszym programie kawał dobrej roboty. Z tego powodu szczególnie doceniam fakt, że wykonana przeze mnie praca została doceniona w gronie tak utalentowanych, pełnych pasji młodych ludzi. Równocześnie, wracając myślami do pierwszych tygodni realizacji projektu, jestem bardzo wdzięczna za ludzi, na których trafiłam i bez których wsparcia nie byłabym teraz tu, gdzie jestem. Zaczynając indywidualne badania na pierwszym roku studiów musiałam wszystkiego nauczyć się tak naprawdę od zera. Lubię mówić, że jestem osobą kreatywną, bo przez ostatni rok popełniłam prawie wszystkie błędy, które można sobie wyobrazić oraz kilka z grupy niewyobrażalnych… Wspominając setki powtórzeń i godzin spędzonych w laboratorium, nerwy, naprzemienne - łzy i uśmiech, mogę z czystym sercem powiedzieć, że było warto, a co więcej, jest to w mojej opinii najlepszy sposób zdobywania doświadczenia i studiowania.

Wiktora Gerlicz i jej opiekunka prof. PŁ Aneta Białkowska trzymają w ręku symboliczne czeki, które wręczyli prorektor ds. nauki prof. Łukasz Albrecht i prorektor ds. kształcenia prof. PL Andrzej Romanowski Wiktora Gerlicz i jej opiekunka prof. PŁ Aneta Białkowska trzymają w ręku symboliczne czeki, które wręczyli prorektor ds. nauki prof. Łukasz Albrecht i prorektor ds. kształcenia prof. PL Andrzej Romanowski

foto: Jacek Szabela

Miło jest zostać nagrodzonym. Od czasu ogłoszenia wyników usłyszałam wiele ciepłych słów, które z pewnością motywują mnie do dalszej pracy, za które serdecznie dziękuję. Nie pozostaje mi jednak nic innego, jak wrócić do laboratorium i zacząć zbierać nowe wyniki na kolejny Research Week. Wszyscy studenci prezentujący projekty wykonane w programie E2TOP otrzymali dyplomy i słowa uznania. Podziwiano nie tylko osiągnięte przez 20-latków wyniki, ale także sposób prezentacji i swobodę w omawianych tematach.

Uczestnicy pierwszej edycji programu odsłonili kulisy swojego sukcesu. Jak mówi dr Aleksandra Pawlik, która prowadziła rozmowę

– Studenci podzielili się z publicznością swoimi początkowymi obawami, podkreślając ogromną rolę mentorów w pokonywaniu trudności i stawianiu kolejnych kroków w projektach badawczych. Opowiedzieli, o zdobytych grantach i bonach podróżniczych, dzięki którym kupili materiały do badań czy też wyjechali na konferencję. Z uśmiechem wspominali również pierwsze chwile w laboratoriach. W ciągu 15 minut widzowie mogli się przekonać, jak program E2TOP zmienia perspektywę postrzegania studiów.