Warsztaty z inteligencji emocjonalnej

24-06-2025

Centrum Współpracy Międzynarodowej PŁ gościło inspirujące szkolenie „Ctrl+Alt+Empathy: Rebooting the Classroom with Emotional Intelligence”, które zgromadziło 10 nauczycieli i pracowników administracyjnych z Politechniki Łódzkiej i Uniwersytetu w Groningen. Uczestnicy wydarzenia, które odbyło się w dniach 9–13 czerwca, wspólnie zgłębiali, jak empatia, otwartość na różnorodność i świadomość emocjonalna mogą pozytywnie wpływać na środowisko akademickie i jakość edukacji.

Uczestnicy szkolenia zgłębiali zagadnienia związane z emocjami i ich wpływem na życie osobiste oraz relacje zawodowe. Pierwsza część warsztatów poświęcona była zrozumieniu podstawowych mechanizmów rządzących emocjami. Uczestnicy poznali ich naturę, rozprawili się z popularnymi mitami – m.in. przekonaniem, że niektóre emocje są „negatywne” – oraz odkryli, że nawet przyjemne emocje nie zawsze działają na naszą korzyść. Uczyli się również identyfikować emocje i powiązane z nimi potrzeby.

Grupa osób pozuje do zdjęcia, stojąc przy banerze projektu z napisem equni Uczestnicy warsztatów

foto: Marcin Szmidt

W kolejnych sesjach skupiono się na praktycznym wykorzystaniu zdobytej wiedzy i rozwijaniu umiejętności świadomej regulacji emocji. Uczestnicy poznali skuteczne techniki, które pomagają zarządzać stanami emocjonalnymi - zarówno w codziennych sytuacjach, jak i w momentach szczególnie trudnych – np. podczas konfliktów czy konfrontacji z trudnymi wspomnieniami. Dzięki zdobytej wiedzy mogą dziś lepiej rozumieć siebie, świadomie wpływać na swoje samopoczucie, budować odporność emocjonalną i rozwijać wewnętrzny spokój.

Podróż przez ciemność

W programie szkolenia znalazły się również niezwykłe warsztaty BLACK WORLD, które odbyły się w całkowitej ciemności. To poruszające doświadczenie miało na celu zwiększenie świadomości na temat codziennego funkcjonowania osób z dysfunkcją wzroku, a także przełamywanie stereotypów i barier związanych z niepełnosprawnością.

W specjalnie przygotowanych pomieszczeniach uczestnicy zostali poprowadzeni przez niewidomych przewodników, którzy pomogli im odkrywać świat bez udziału wzroku – wyłącznie za pomocą słuchu, dotyku, węchu i smaku. Proste na co dzień czynności okazały się prawdziwym wyzwaniem, nabierając zupełnie nowego znaczenia w ciemności.

To wyjątkowe przeżycie uczyło nie tylko zaufania do własnych zmysłów i odnajdywania się w nieznanym otoczeniu, ale przede wszystkim empatii i głębszego zrozumienia perspektywy osób z niepełnosprawnością wzroku.

Kilka osób siedzi wokół stołu, na którym jest rozłożona plamsza z grą W czasie gry EQUNI

foto: Marcin Szmidt

Kiedy gra staje się lekcją empatii - warsztat „Let’s play EQUNI”

Dużym zainteresowaniem cieszyła się sesja „Let’s play EQUNI”, podczas której uczestnicy mieli okazję poznać autorską grę planszową stworzoną w ramach projektu. Osadzona w realiach uczelni, gra stawia przed graczami wyjątkowe wyzwanie: zmierzenie się z niewidzialnym przeciwnikiem – Potworem Dyskryminacji. Podzieleni na dwie drużyny, uczestnicy przemierzają symboliczne przestrzenie akademickie, wykonując zadania sprawdzające ich wiedzę, empatię oraz umiejętność współpracy.

Celem gry jest uwrażliwienie na problem dyskryminacji i pokazanie, jak bardzo wpływa ona na codzienne funkcjonowanie społeczności. W bezpiecznej, metaforycznej formie, uczestnicy doświadczają, czym jest dyskryminacja i jakie mogą być konsekwencje bierności wobec niej. Przez wspólną zabawę i refleksję, gracze rozwijają kompetencje społeczne, inteligencję emocjonalną oraz zdolność do empatycznego reagowania w trudnych sytuacjach.

Walka z Potworem Dyskryminacji to nie tylko wyzwanie, ale również pretekst do głębszego zrozumienia problemów, z jakimi borykają się członkowie społeczności akademickiej.

Poczuj, by zrozumieć – empatia w świecie Mixed Reality

Ostatniego dnia szkolenia uczestnicy odwiedzili laboratorium Voxel Research Lab, gdzie odbyły się warsztaty z projektowania uniwersalnego. Podczas zajęć analizowali bariery, z jakimi na co dzień mierzą się osoby z różnymi dysfunkcjami. Kluczowym elementem była sesja immersyjna, pozwalająca uczestnikom wcielić się w role osób z ograniczoną sprawnością ruchową lub sensoryczną.

Dzięki wykorzystaniu nowoczesnych narzędzi edukacyjnych i technologii rzeczywistości mieszanej (Mixed Reality) mieli okazję doświadczyć na własnej skórze wyzwań, które napotykają takie osoby w codziennym życiu. W trakcie zajęć korzystali m.in. z kostiumu geriatrycznego symulującego typowe ograniczenia ruchowe osób starszych, okularów VR umożliwiających symulację zaburzeń wzroku, a także symulatora ciąży oraz wózka inwalidzkiego, które pozwalały poczuć zmiany fizyczne wpływające na mobilność.

W ramach ćwiczeń immersyjnych uczestnicy przenieśli się do wirtualnego środowiska — między innymi realistycznego sklepu VR — gdzie musieli wykonać codzienne zadania, takie jak zakupy, z ograniczonym polem widzenia, osłabioną motoryką czy obniżoną koordynacją ruchową.

W ramach szkolenia uczestnicy odwiedzili również Centrum Dialogu im. Marka Edelmana w Łodzi, gdzie zwiedzili Park Ocalałych oraz poznali projekty realizowane przez Centrum, oparte na wartościach empatii i otwartości. Mieli również okazję spojrzeć na Łódź z perspektywy czterech kultur, które współtworzyły jej unikalną tożsamość.

Już tej jesieni odbędą się kolejne edycje szkoleń, na które serdecznie zapraszamy. Razem możemy budować bardziej inkluzywne i wrażliwe społecznie środowisko akademickie!

Projekt EQUNI

Szkolenie zostało zrealizowane w ramach projektu Erasmus+ „EQUNI – Implementation of Effective Practices for the Development of Students' Emotional Intelligence with Particular Emphasis on Anti-Discrimination Activities at European Universities”. Głównym celem projektu jest rozwijanie inteligencji emocjonalnej w środowisku akademickim, aby skutecznie zapobiegać i przeciwdziałać dyskryminacji oraz wspierać równość szans na europejskich uczelniach.

Projekt koordynowany jest przez Politechnikę Łódzką we współpracy z Uniwersytetem Algarve (Portugalia), Uniwersytetem w Groningen (Holandia) oraz firmami coachingowymi: SumFuo z Francji i Team Coaching Rafał Nykiel z Polski.

Więcej informacji można znaleźć na stronie: www.equni.eu

logo z flagą UE i napisem Dofinansowane przez Unię Europejską .