Kolejne spotkanie międzynarodowego konsorcjum projektu VRChem ponownie pokazało, jak ambitna i potrzebna jest to inicjatywa. W atmosferze zaangażowania i wspólnej pasji do innowacji spotkali się przedstawiciele Universidad de Cádiz, Universidade de Aveiro oraz Politechniki Krakowskiej, a także eksperci z Politecnico di Milano, którzy dołączyli online.
Partnerzy projektu gościli (17.11.) w siedzibie naszego zespołu Voxel Research Lab, działającego przy Instytucie Mechatroniki i Systemów Informatycznych. To właśnie podczas takich spotkań najlepiej widać, jak wiele dzieje się „pod powierzchnią” projektu.
Zaprezentowaliśmy najnowsze efekty pracy, koncentrując się na kluczowych pakietach zadaniowych, które mają szansę realnie zmienić oblicze edukacji chemicznej w Europie. Dyskutowaliśmy o powstającym frameworku kursów VR, materiałach dydaktycznych dla wykładowców oraz metodach wdrażania immersyjnych technologii do programów kształcenia. Ważnym elementem była również międzyuczelniana platforma VR, projektowana tak, by gromadziła scenariusze, zadania i multimedialne materiały dostępne aż w pięciu językach: angielskim, polskim, hiszpańskim, portugalskim i włoskim. Dopełnieniem były przygotowania do nadchodzących pilotażowych kursów VR oraz cyklu szkoleń typu Train-the-Trainer, które zrealizują wszystkie uczelnie partnerskie.
Łódzkie spotkanie miało jednak nie tylko formę prezentacji – było także przestrzenią do praktycznego testowania. W naszym laboratorium partnerzy pracowali z prototypowymi scenariuszami VR, testując ich intuicyjność, jakość interakcji oraz sposób odwzorowania aparatury i procesów chemicznych. Pozwoliło to na bieżąco weryfikować, czy doświadczenia VR odzwierciedlają realia pracy w laboratorium, a zarazem zapewniają pełne bezpieczeństwo użytkowników.
W trakcie dyskusji wielokrotnie podkreślano, jak ogromne znaczenie ma projekt VRChem dla przyszłości kształcenia chemików. Wirtualna rzeczywistość otwiera dostęp do złożonej i kosztownej aparatury, umożliwia bezpieczne eksperymentowanie, a także wyrównuje szanse między uczelniami poprzez wspólne, wysokiej jakości curriculum. Dzięki środowisku VR studenci mogą odbywać ćwiczenia, które w rzeczywistości byłyby zbyt ryzykowne, trudne lub po prostu niemożliwe do zorganizowania. Technologia staje się tu narzędziem realnie poszerzającym horyzonty edukacyjne.
Spotkanie w Łodzi pozwoliło zsynchronizować działania zespołów, zebrać kluczowe wnioski i nakreślić kolejne kroki w rozwoju platformy VRChem, w tym przygotowania do nadchodzących pilotaży. Dziękujemy wszystkim partnerom za inspirujące rozmowy, konstruktywne uwagi i znakomitą współpracę – to dzięki niej wspólnie tworzymy przyszłość edukacji chemicznej!