Usługi Biblioteki PŁ w ocenie użytkowników

12-07-2024

Biblioteka PŁ przeprowadziła badania satysfakcji wśród społeczności naszej uczelni wg ustandaryzowanego kwestionariusza Analizy Funkcjonowania Bibliotek Naukowych, uzyskując 521 ankiet, czyli wynik spełniający wymogi próby badawczej. Aż 87% respondentów to aktywni użytkownicy usług bibliotecznych, z czego 43% korzysta z nich częściej niż raz w miesiącu, a kolejne 14% nawet kilka razy w tygodniu.

 

 

Badania przeprowadzono w końcu 2023 r. Uzyskane opinie dowiodły, że Biblioteka zajmuje znaczącą pozycję we wspieraniu użytkowników w procesach naukowo-badawczych i dydaktycznych. Ogólna ocena, w skali 1-5, wyniosła 4,48. Największe znaczenie dla ankietowanych mają usługi takie jak: wypożyczenia książek, udostępnienie naukowych i informacyjnych zasobów elektronicznych, udostępnienie przestrzeni do nauki i pracy oraz przestrzeni rekreacyjnych, wsparcie informacyjne bibliotekarzy.

Zmiany w środowisku akademickim kształtują też nowe funkcje uczelnianych bibliotek. Jedną z nich jest wsparcie otwartej nauki - trendu, który w ostatnich latach ma ogromny wpływ na działalność naukową uczelni. W omawianym badaniu pracownicy i doktoranci wskazali, po raz pierwszy, oczekiwania wobec Biblioteki w tym zakresie. W ankiecie zwrócono uwagę respondentów na usługi związane z otwartą nauką, takie jak: infrastruktura w postaci Repozytorium PŁ  i Repozytorium Otwartych Danych Badawczych oraz wsparcie szkoleniowe z zakresu otwartej nauki (np. plany zarządzania danymi badawczymi, wolne licencje), administrowanie programami otwartego publikowania czy udostępnianie wykazu otwartych zasobów naukowych i edukacyjnych. Odpowiedzi potwierdziły słabą znajomość zagadnienia otwartości w nauce czy edukacji, a jednocześnie zainteresowanie tymi usługami. Biblioteka, kierując się sugestiami odpowiadających, jeszcze intensywniej będzie starała się sprostać zapotrzebowaniu informacyjnemu uczelni oraz zaproponuje ofertę szkoleń i indywidualnych instruktaży.

Społeczność PŁ potrzebuje także wsparcia w efektywnym korzystaniu z elektronicznego warsztatu pracy naukowej, narzędzi do zarządzania bibliografią załącznikową czy w posługiwaniu się utworami zgodnie z prawem autorskim. Takie zajęcia, oprócz obowiązkowego przedmiotu „zarządzanie informacją naukową” dla studentów II roku I stopnia, organizowane są na indywidulane zamówienie dla dyplomantów, doktorantów i pracowników, a ich zakres merytoryczny za każdym razem dostosowywany jest do oczekiwań uczestników.

Badanie przybliżyło oczekiwania w odniesieniu do zbiorów drukowanych. Jednocześnie formularz „Propozycja zakupu książki”, dostępny w strefie pracownika i studenta na platformie WIKAMP, nie jest dostatecznie wykorzystywanym narzędziem kształtowania księgozbioru BPŁ. Warto przypomnieć, że za pomocą formularza można zgłaszać do zakupu książki w wersji drukowanej lub online.

Spośród innych usług Biblioteki na uwagę zasługuje działalność Ośrodka Informacji Patentowej, którą oceniło niewielu respondentów, jednakże wystawiając wysokie oceny. Ośrodek udziela informacji dotyczących zgłoszenia patentowego oraz porad w zakresie ochrony własności przemysłowej, pomaga w wyszukiwaniu opisów patentowych, w badaniu stanu techniki, określaniu zdolności i czystości patentowej. Zatem wachlarz usług jest doskonale dostosowany do oczekiwań wyrażonych w badaniu ankietowym przez respondentów.

Wykres pokazujący cele korzystania z Biblioteki PŁ. Cele korzystania z Biblioteki PŁ.

foto: Oprac. I. Sójkowska na podstawie badań satysfakcji użytkowników w 2023 r.

Badania wykazało wysoki poziom satysfakcji użytkowników w korzystaniu z Biblioteki. Potwierdziło również, że część usług pozostaje poza świadomością społeczności PŁ. Usługi te pozostawiono bez oceny. Ponadto pojawiały się opinie typu nie widziałam/łem, że… Jednocześnie wśród oczekiwań znalazły się prośby o wsparcie w obszarach, którymi Biblioteka już się zaopiekowała np. publikowanie w Open Access, udostępnianie publikacji i danych badawczych powstałych w uczelni, wsparcie w przeglądzie literatury, obsłudze narzędzi do tworzenia aparatu naukowego, tworzeniu bibliografii załącznikowej, czy w oznaczeniu stanu techniki i badaniu czystości patentowej.

Podsumowując, należy podkreślić, że wyniki badań satysfakcji z 2020 r. przełożyły się na wprowadzenie udoskonaleń m.in. zakup książkomatów zapewniających bezobsługowe wypożyczenie zamówionych zbiorów w dowolnym czasie, wprowadzenia terminali płatniczych do regulowania zobowiązań finansowych, doposażenie przestrzeni relaksacyjnych w nowe meble, czajnik oraz kawę i herbatę w gratisie!

Bieżące badanie wskazało potrzebę dalszego doskonalenia, przede wszystkim w obszarze dostępności fizycznej przestrzeni Biblioteki przez wcześniejsze godziny otwarcia dla użytkowników, wydzielenie stref ciszy, wymianę mebli i sprzętu, montaż dodatkowych gniazdek elektrycznych i oświetlenia, czy łatwiejszy dostęp do zbiorów beletrystycznych. Analiza wyników potwierdziła konieczność szerszej współpracy z Wydziałami PŁ, realizowanej przez koordynatorów-łączników bibliotecznych, celem wsparcia pracowników naukowych w procesie kształcenia i badań naukowych.

Dziękujemy serdecznie za udział w badaniu! W miarę możliwości Biblioteka będzie wdrażała propozycje respondentów, a o zmianach będziemy informować na stronie WWW Biblioteki oraz na naszych profilach w mediach społecznościowych (Facebook i Instagram).