Tutoring – wszechstronne wsparcie studenta

23-06-2023

Wyzwaniem współczesnej edukacji jest nadążanie za zmianami zachodzącymi w otoczeniu społeczno-gospodarczym uczelni. Dziś szkoły wyższe już nie są jedynym i nadrzędnym ośrodkiem kształcenia, gdyż wiele firm otwiera własne centra badawczo-rozwojowe i szkoleniowe. Coraz silniejsza jest więc potrzebs dywersyfikacji kompetencji oraz umożliwienia ich rozwoju na każdym etapie życia.

Jedną z metod pomocnych studentowi w zarządzaniu różnorodnością kompetencyjną jest tutoring. Jest to też droga zmieniająca filozofię kształcenia z nauczania na uczenie się, po której przewodnikiem studenta jest mentor.

 

 

Politechnika Łódzka, realizując wieloletni projekt Mistrzowie Dydaktyki opracowała i wdrożyła trzy ścieżki tutoringu. Podsumowaniu podjętych w nim inicjatyw służyło spotkanie z cyklu Teaching Café - Godzina Inspiracji zatytułowane „Tutoring, czyli jak udzielić wszechstronnego wsparcia studentom PŁ”.

W sali Arena Magica z nauczycielami akademickim - mistrzami dydaktyki spotkał się prorektor ds. kształcenia dr hab. inż. Andrzej Romanowski, prof. PŁ oraz „matki chrzestne” tutoringu w PŁ: dr inż. Dorota Piotrowska, prof. PŁ - dyrektor Centrum Współpracy Międzynarodowej, mgr Adrianna Kozłowska, dyrektor Centrum Kształcenia i mgr Marzena Stawicka z Centrum Językowego, uczelniany koordynator ds. tutoringu.

W projekcie Mistrzowie Dydaktyki w fazie pilotażowej w latach 2018-2020 wyszkolono 75 tutorów, którzy wsparli 700 tutees. Kolejne trzy lata służyły wdrożeniu modelu tutoringu oraz zaawansowanym szkoleniom, które odbyło 16 tutorów. Szczególnym rodzajem wsparcia uzdolnionych studentów był tutoring długoterminowy. Przez trzy semestry student otrzymywał wsparcie oraz impulsy do rozwoju od opiekującego się nim nauczyciela akademickiego. W pierwszej edycji mającej charakter wdrożeniowy uczestniczyło 50 tutees.

Mistrzowie dydaktyki Mistrzowie dydaktyki

foto: Jacek Szabela

W czasie spotkania dyskutowano o funkcjonującym w PŁ modelu zawierającym trzy ścieżki: tutoring personalny, tutoring dla uzdolnionych i tutoring rówieśniczy. Ten ostatni wymaga pewnej modyfikacji, stąd dyskusja nad nowym pomysłem jego realizacji.

Mówiąc o tutoringu dla uzdolnionych szczególnie chwalono projekt E2TOP, jako znakomitą formę edukacji spersonalizowanej opartej na relacji mistrz-uczeń

Prorektor ds. kształcenia dr hab. inż. Andrzej Romanowski, prof. PŁ oraz „matki chrzestne” tutoringu w PŁ: dr inż. Dorota Piotrowska, prof. PŁ - dyrektor Centrum Współpracy Międzynarodowej i mgr Adrianna Kozłowska, dyrektor Centrum Kształcenia Prorektor ds. kształcenia dr hab. inż. Andrzej Romanowski, prof. PŁ oraz „matki chrzestne” tutoringu w PŁ: dr inż. Dorota Piotrowska, prof. PŁ - dyrektor Centrum Współpracy Międzynarodowej i mgr Adrianna Kozłowska, dyrektor Centrum Kształcenia

foto: Jacek Szabela

Wiele uwagi poświęcono też tutoringowi personalnemu, jako metodzie budowania dobrostanu studenta. Pilotażowo został on wdrożony w IFE w roku akademickim 2022/23. Jest on szczególnie ważny dla studentów pierwszego roku, którym potrzebna jest pomoc w oswajaniu lęków wynikających z przejścia ze szkoły średniej na uczelnię, czy w budowaniu relacji.

Motywem do dyskusji były opowieści tutorek, które podzieliły się swoimi doświadczeniami ze współpracy ze studentami, jako mentorki. Kilka tych historii znalazło się także w Życiu Uczelni. Czytając je, czuje się radość i satysfakcję z wyników obranej drogi rozwoju, zarówno po stronie studenta, jak i jego tutora.

O projekcie mówi mgr Marzena Stawicka z Centrum Językowego, uczelniany koordynator ds. tutoringu O projekcie mówi mgr Marzena Stawicka z Centrum Językowego, uczelniany koordynator ds. tutoringu

foto: Jacek Szabela

Spotkanie zakończyła dyskusja na temat przyszłości tutoringu w PŁ, w tym możliwości jakie rysują się w perspektywie nowych projektów na lata 2023-2029. I choć, jak mówiono, „tutoring nie bierze szturmem naszej uczelni” powinien on z każdym rokiem odgrywać coraz ważniejszą rolę w kształceniu w Politechnice Łódzkiej . Tak jest na University College of London, jednej z najlepszych uczelni na świecie, w której szkolenia odbyła największa liczba naszych tutorów. To dobry przykład do naśladowania.