Tam gdzie AI spotyka się z kreatywnością

25-06-2024

Konferencja Lektor High Tech zorganizowana została już po raz szósty przez Centrum Językowe Politechniki Łódzkiej. W tym roku hasło przyświecające dyskusjom brzmiało Where AI and Creativity Converge, new Ideas Emerge!’

Honorowym patronatem konferencję objęli: JM Rektor Politechniki Łódzkiej, British Council, Alliance Française, Stowarzyszenie Nauczycieli Języka Angielskiego IATEFL Polska, Stowarzyszenie Akademickich Ośrodków Nauczania Języków Obcych, Polskie Stowarzyszenie Nauczycieli Języka Niemieckiego, Goethe Institut oraz Prof-Europe Stowarzyszenie Nauczycieli Języka Francuskiego.

Wydarzenie, które odbyło się w Instytucie Fizyki 15 czerwca 2024 roku otworzył prorektor ds. kształcenia, prof. PŁ Andrzej Romanowski.

Cztery osoby siedzą w audytorium, słuchając wykładu W otwrciu konferencji uczestniczył prorektor ds. kształcenia prof. Andrzej Romanowski

foto: źródło: CJ PŁ

Pięć kobiet ustawiło się do zdjęcia w ramce, na której są flagi różnych krajów i napis Centrum Językowe Politechniki Łódzkiej Komitet Organizacyjny konferencji

foto: źródło: CJ PŁ

Do naszej uczelni przybyli nauczyciele, metodycy, przedstawiciele wydawnictw i uczelni z całej Polski, którzy zechcieli podzielić się innowacyjnymi rozwiązaniami w edukacji językowej. Dyskutowano o tym, jak nowoczesne technologie AI łączą się z kreatywnością edukatorów, dostarczając osobom uczącym się interesujących i aktywizujących narzędzi pracy.

Konferencja była podzielona na dwa bloki tematyczne:

  1. AI i nowe technologie w nauczaniu języków obcych – blok poświęcony innowacyjnym rozwiązaniom i projektom IT oraz zastosowaniu AI w edukacji językowej,
  2. Tradycyjnie, Kreatywnie, Na luzie – blok poświęcony sprawdzonym, tradycyjnym i kreatywnym pomysłom metodycznym.

Uczestnicy wzięli udział w trzech wykładach plenarnych prowadzonych przez Mariolę Hejduk, dyrektor Centrum Językowego PŁ, Roba Howarda z IATEFL Polska oraz Kacpra Łodzikowskiego z Wydawnictwa Pearson. Odbyło się sześć warsztatów, siedem prelekcji i dwie lekcje pokazowe. Podczas konferencji dyskusja toczyła się wokół etycznego i krytycznego zastosowania narzędzi sztucznej inteligencji w procesie edukacyjnym. Wielu prelegentów zwracało uwagę na potrzebę włączenia nowoczesnej technologii w proces uczenia się i dostosowania istniejących regulacji do zmieniającego się obrazu edukacji.

Tegoroczna konferencja Lektor High - Tech kolejny raz pokazała jak wielką potrzebę spotkań i dyskusji mamy my - wykładowcy, nauczyciele i metodycy języków obcych. Wielokrotnie usłyszałyśmy, że już samo uczestnictwo w konferencji pokazuje jak bardzo chcemy się szkolić, otwierać na nowe możliwości technologiczne i wykorzystywać je dla doskonalenia swojego warsztatu.

A co sądzi sztuczna inteligencja o swoich możliwościach? Zadałyśmy jej przewrotne pytanie: czy Copilot może pomóc nauczycielom języków obcych? Oto co odpowiedział:

Oczywiście! Oto kilka sposobów, w jakie Copilot może wspierać nauczycieli języków obcych: tworzenie materiałów dostosowanych do różnych grup wiekowych i poziomów zaawansowania, generowanie interaktywnych zadań rozwijających wymowę, słownictwo i gramatykę.

Pamiętaj jednak, że Copilot jest narzędziem, które może wspierać nauczycieli, ale nie zastąpi ich roli w procesie nauczania. Współpraca między nauczycielem a Copilotem może przynieść cenne efekty w edukacji językowej. (Copilot, 2024, 20 czerwca)

Masz rację, Copilot! Pamiętajmy przecież, że - zgodnie z tytułem konferencji - tam gdzie AI spotyka się z kreatywnością, rodzą się nowe pomysły!

Dziękujemy wszystkim uczestnikom, sponsorom  oraz patronom medialnym: National Geographic Learning, Pearson, PWN, ETS, Preston Publishing, Języki Obce w Szkole, Życie Uczelni, Studenckie Radio Żak, Centrum Multimedialne PŁ.