Centrum Współpracy Międzynarodowej Politechniki Łódzkiej jest liderem nowatorskiego projektu „ACE - Alliance for Community Engagement in European Higher”. Projekt jest realizowany we współpracy z partnerami z Irlandii, Serbii, Estonii, Danii i Niemiec i ma na celu wzmocnienie społecznej odpowiedzialności instytucji szkolnictwa wyższego oraz rozwój innowacji społecznych i lokalnych społeczności. Dzięki wsparciu programu Erasmus+, uczelnia otrzymała na jego realizację 400 tysięcy euro!
Projekt aspiruje do roli katalizatora ważnych zmian w szkolnictwie wyższym i dostarczy narzędzi do zbudowania sojuszu umożliwiającego pracownikom uczelni przekształcenie ich zaangażowania społecznego w bardziej efektywny i strategiczny sposób działania. Konsorcjum ACE opracuje innowacyjne i praktyczne rozwiązania wspierające kulturę innowacji i kształtowanie przyszłego krajobrazu zaangażowania społecznego europejskich uniwersytetów.
Dr inż. Dorota Piotrowska, prof. PŁ, dyrektor CWM i koordynatorka projektu, podkreśla dużą rolę projektu dla rozwoju dialogu i współpracy uczelni z otoczeniem.
- Wraz z naszymi partnerami opracujemy Przewodnik Zaangażowania Społecznego. Będzie on wspierał kulturę zaangażowania, współpracy i odpowiedzialności społecznej w sektorze szkolnictwa wyższego. Przewodnikowi towarzyszyć będzie praktyczny zestaw narzędzi, które pomogą w rozwijaniu i budowaniu skutecznych strategii zaangażowania społecznego. Dodatkowo, innowacyjna platforma cyfrowa będzie ułatwiać inicjowanie współpracy.
Projekt umożliwi też pracowników uczelni rozwijanie kompetencji w zakresie zaangażowania społecznego. W tym celu partnerzy zorganizują 3-dniowy program szkoleniowy typu hackathon, który będzie mógł być następnie powielany w innych instytucjach szkolnictwa wyższego.
Podstawą działań konsorcjum będzie innowacyjny model współpracy – tzw. poczwórna helisa, który uwzględnia naukę, przemysł, administrację publiczną oraz społeczeństwo i instytucje je reprezentujące (np. organizacje pozarządowe). Włączenie czwartej helisy (społeczeństwa) wydaje się być kluczowe dla budowania trwałych sojuszy, ponieważ coraz częściej przydatność nauki jest weryfikowana pod kątem odpowiadania na określone potrzeby, w tym społeczne. Model ten kładzie nacisk na dobro publiczne. Pomaga budować relacje między uczelniami, władzą krajową i lokalną oraz biznesem i społeczeństwem. Pozytywnie wpływa także na tworzenie strategii odpowiadających na współczesne wyzwania.
Projekt jest reakcją na zdiagnozowaną przez partnerów potrzebę zwiększenia aktywności uczelni na rzecz jej otoczenia, która to została w znaczący sposób osłabiona przez pandemię. W okresie COVID-19 uczelnie zostały zmuszone do zmiany priorytetów i ich wysiłki koncentrowały się głównie na podnoszeniu efektywności kształcenia zdalnego. Należy teraz rozbudzić na nowo aktywność społeczno-gospodarczą uczelni i zapewnić wsparcie, które pozwoli instytucjom szkolnictwa wyższego wspierać społeczeństwo i sprostać bieżącym wyzwaniom takim jak kryzys klimatyczny, izolacja społeczna, zdrowie psychiczne czy dyskryminacja.
Partnerzy PŁ w projekcie to Technological University of the Shannon: Midlands Midwest, University of Belgrade, University of Tartu, European e-Learning Institute oraz ACEEU GmbH.
Realizacja projektu rozpocznie się 1 października 2024. Projekt potrwa 3 lata.