Letnia Szkoła Math3DGeoVR

27-06-2024

Letnia Szkoła na Uniwersytecie w Aveiro, zorganizowana w ramach projektu Math3DGeoVR, przyciągnęła 25 studentów z pięciu uczelni, w tym z Politechniki Łódzkiej, Uniwersytetu Śląskiego, Uniwersytetu w Aveiro, Uniwersytetu w Żilinie oraz Tartu Ulikool. Wzięło w niej również udział 13 nauczycieli akademickich. To był intensywny, ale pełen energii i rozwijający tydzień. Wydarzenie miało miejsce w dniach 17-21 czerwca 2024 roku.

W ramach projektu przetestowaliśmy wszystkie przygotowane scenariusze 6 zajęć wykorzystujących technologię wirtualnej rzeczywistości (VR). Przedstawione przykłady dotyczyły umiejętności rozumowania geometrycznego i przestrzennego. Studenci mieli okazję pracować pod kierunkiem dr hab. Jacka Stańdo, prof. PŁ, dr. Tomasza Kopczyńskiego z Uniwersytetu Śląskiego oraz doktoranta z PŁ, mgr inż. Adama Nowaka.

Zajęcia z wykorzystaniem VR Zajęcia z wykorzystaniem VR

foto: arch. własne

Projekt wprowadził nowy, innowacyjny wymiar w uczeniu się i nauczaniu geometrii oraz rozumowania przestrzennego. Uczestnicy zagłębili się w matematyczne relacje między obiektami, takie jak kongruencja, symetria, refleksja, rotacja, ekspansja i kurczenie. Środowisko wirtualnej rzeczywistości (VR), które zostało zaproponowane, umożliwiło to w bardzo przystępny sposób. Symulacje 3D mają ogromny potencjał edukacyjny i pozwalają na ocenę efektów nauczania. Zajęcia dostarczyły studentom i nauczycielom wiedzy na temat możliwości VR, ale również ujawniły ograniczenia związane z dostępem do sieci i Internetu w różnych krajach oraz wyzwania, które trzeba jeszcze pokonać.

Pięcior młodych osób stoi z wyciagniętymi ku sobie rekoma, jedna z nich trzyma pieczke tenisową Rywalizacja wśród grup studentów

foto: arch. własne

W ramach programu Szkoły odbyły się również zajęcia z kreatywności, przedsiębiorczości i komunikacji, prowadzone przez pracowników PŁ: prof. PŁ Ewę Korzeniewską, dr inż. Agnieszkę Pietras oraz dr inż. Iwonę Staniec. Podczas gali wręczenia certyfikatów prof. Nina Szczygiel podsumowała zajęcia, podkreślając, że sala od początku swojego istnienia nie doświadczyła takiej energii, jak podczas zorganizowanych rywalizacji.

Reakcje i entuzjazm, jakie udało nam się wywołać wśród uczestników Letniej Szkoły, dowodzą, że współpraca między różnymi jednostkami uczelni oraz osobami z różnych dziedzin przynosi niezwykłe efekty. Wszyscy wiemy, że zajęcia dydaktyczne z wykorzystaniem VR, która pozwala zanurzyć się w świecie 3D to przyszłość i powinny być prowadzone na wszystkich Wydziałach PŁ.

Wspólna przejażdżka kanałami Aveiro Wspólna przejażdżka kanałami Aveiro

foto: arch. własne

Obserwujący zajęcia: dr Sylwia Kania z Uniwersytetu Śląskiego, prorektor prof. Mária Kúdelčíková oraz prof. Beatrix Bačová z Uniwersytetu w Żilinie, prof. Ana Breda oraz prof. Tatiana Cordeiro z Uniwersytetu w Aveiro oraz Prasoon Kumar Vinodkumar,  doktorant z Tartu Ulikool stwierdzili, że zamierzają przedstawione podejście wdrożyć jako dobre praktyki na swoich uczelniach. Daniela Dias, studentka z Uniwersytetu w Aveiro, zaprezentowała efekty swojej pracy magisterskiej, która była częścią projektu GEOMETTRIX. Jej praca dotyczyła grywalizacji na lekcjach matematyki. To dowodzi, że lekcje matematyki mogą stać się bardziej interesujące.

Zajęcia były finansowe z projektu Math3DGeoVR 2021-1-PL01-KA220-HED-000030365 w ramach programu Erasmus+.