W ramach realizacji projektu dotyczącego wzmocnienia potencjału innowacyjnego jednostek naukowo-badawczych z województwa łódzkiego związanego z mobilizacją, komercjalizacją i waloryzacją wiedzy - prof. Agnieszka Zakrzewska-Bielawska wraz z prof. Magdaleną Grębosz-Krawczyk, dr inż. Iwoną Staniec oraz dr inż. Sylwią Flaszewską odbyły liczne spotkania na uczelniach norweskich, szkockich oraz włoskich.
W Norwegii badaczki z Wydziału Organizacji i Zarządzania odwiedziły Uniwersytet w Bergen, Uniwersytet Stavanger oraz Norweski Uniwersytet Nauki i Technologii (NTNU). Rozmawiano o podejściu do waloryzacji, komercjalizacji i mobilizacji wiedzy. Norwegowie stawiają przede wszystkim na prezentację studiów przypadku. Za najlepszą praktykę uważają stosowanie marketingu naukowego, w tym organizację spotkań z „pilotami” innowacji oraz prezentacje na angażujących stoiskach i wykłady w czasie lokalnych targów i konferencji.
Będąc w Szkocji, badaczki odwiedziły Uniwersytet w Edynburgu, Uniwersytet St Andrews oraz Uniwersytet w Aberdeen. Oprócz poznania urokliwych budynków w stylu angielskim stanowiących kampusy odwiedzanych uczelni, dowiedziały się, że wymiana wiedzy i dążenie do innowacji są wpisane w kulturę badawczą szkockich uczelni. Regularnie organizowane są konferencje, aby komunikować postępy w danej dziedzinie wiedzy oraz partnerstwa w zakresie transferu wiedzy, które są częściowo finansowane przez programy, w ramach których firma przyjmuje absolwenta na staż. Otrzymuje on przy tym stałe wsparcie od jednego z pracowników naukowych wybranego uniwersytetu, aby rozwiązać konkretny problem lub wyzwanie. W tym zakresie Szkocja korzysta z unikatowego modelu regionalnego centrum obejmującego większość uniwersytetów. Te centra doskonałości zapewniają punkty dostępu dla organizacji i firm, które chcą skorzystać z wiedzy akademickiej.
We Włoszech rozmowy prowadzone były na Università degli Studi Suor Orsola oraz Uniwersytecie w Salerno. Włosi podkreślali znaczenie dziedzictwa kulturowego dla ich trzeciej misji uczelni. Podkreślali, że nieformalnie, tworzą społeczności wiedzy, aby promować i rozwijać projekt. Ich celem jest dotarcie do kluczowych postaci, które mogą uchwycić potencjał projektu i pomóc w jego dyseminacji. Takie podejście angażuje szerszą społeczność oraz zyskuje uwagę mediów, prowadzi też do tworzenia aktywnych LivingLabów.
Wszyscy rozmówcy podkreślają, że tworzenie wartości społecznej leży u podstaw trzeciej misji uniwersytetów i jest warunkiem badań finansowanych ze środków publicznych. Jednak mierzenie i komunikowanie osiągniętego i potencjalnego wpływu wyników badań nie jest proste. Pomiar wpływu jest dla każdego z nich ogromnym wyzwaniem. Wszyscy czekają, aż zostanie opracowany miernik, narzędzie, które wesprze badaczy w identyfikowaniu i prezentowaniu wartości ich pracy dla społeczeństwa.
Kolejnym krokiem w realizacji projektu będzie rozpoznanie dobrych praktyk w zakresie komercjalizacji, waloryzacji i mobilizacji wiedzy na uczelniach chińskich i koreańskich.
Działania te są w całości finansowane ze środków Samorządu Województwa Łódzkiego.