Inżynier, zawód przyszłości

01-02-2021

Projekt Francuskiej Akademii Młodego Inżyniera (FAMI) cieszy się niesłabnącym zainteresowaniem uczniów łódzkich szkół średnich i podstawowych. W czwartej edycji udział bierze 30 uczniów ze szkół, w których promocja kultury frankofońskiej oraz nauka języka francuskiego są ważnym elementem programu nauczania.

To prestiżowe przedsięwzięcie, którego pomysłodawczynią jest dr inż. Dorota Piotrowska, prof. PŁ, dyrektor Centrum Współpracy Międzynarodowej, wiąże się nie tylko z nauką języka francuskiego i udziałem w ciekawych projektach. Jest ono również elementem promocji studiów w języku francuskim na Politechnice Łódzkiej i możliwości uzyskania podwójnego dyplomu. Dwie spośród uczestniczek ubiegłorocznej edycji FAMI, otrzymały w tym roku indeksy studentek IFE.

 

Rektor PŁ prof. Krzysztof Jóżwik przyjmuje młodych ludzi do grona nowych studentów FAMI Rektor PŁ prof. Krzysztof Jóżwik przyjmuje młodych ludzi do grona nowych studentów FAMI

foto: Jacek Szabela

W tym roku akademickim, z powodu pandemii Covid-19, organizatorzy FAMI i jego uczestnicy, musieli stawić czoło nowemu wyzwaniu, jakim stała się organizacja zajęć online. Idea Francuskiej Akademii Młodego Inżyniera opiera się na pracy zespołowej, kreatywnym podejściu do rozwiązywania problemów oraz dużej interaktywności. Bezpośredni kontakt z prowadzącymi zajęcia, możliwość wspólnego budowania prototypów w ramach Desing Thinking oraz ciekawe spotkania z kołami naukowymi, stanowią o popularności FAMI. Konieczność zawieszenia zajęć stacjonarnych na uczelni, postawiła przed organizatorami pytanie: Czy w semestrze zimowym wstrzymać prowadzenie projektu i wznowić go dopiero wiosną? Ostatecznie zdecydowano się jednak na organizację zajęć w taki sposób, aby zapewnić, choćby w części, realizację założeń FAMI. Uczestnicy zostali podzieleni na małe, pięcioosobowe grupy, aby zapewnić maksymalny komfort nauki zdalnej.

Zainteresowanie młodych ludzi przedmiotami ścisłymi jest traktowane we Francuskiej Akademii Młodego Inżyniera na równi z pogłębianiem znajomości języka oraz kultury ojczyzny Moliera. Znajomość drugiego języka, poza angielskim, znacznie zwiększa szanse znalezienia ciekawej pracy.

Z pewnością programy, takie jak FAMI, popularyzują nauki ścisłe oraz studia na uczelniach technicznych. Pomagają zaszczepić w młodych ludziach zaangażowanie, kreatywność i nietuzinkowe podejście do rozwiązywania problemów. Inżynierowie to obecnie jedna z najbardziej poszukiwanych grup zawodowych w Polsce. Umiejętności, takie jak innowacyjność, myślenie strategiczne czy sprawna praca w zespole, stawiane są aktualnie na równi z kompetencjami technicznymi i razem stanowią obraz inżyniera przyszłości. Bezsprzecznie warsztaty FAMI przyczyniają się do rozwijania tych kompetencji u uczestników projektu.

Pomysłodawcom FAMI przyświeca idea kształcenia ludzi wszechstronnych, którzy potrafią myśleć i działać, wykorzystując techniczną i humanistyczną wiedzę ekspercką. Takie zintegrowanie sprzyja uzyskaniu umiejętności sprawnego zarządzania zespołem czy dużą organizacją, w czasach spokoju, ale przede wszystkim w dobie kryzysu, podobnego do tego, z którym musimy mierzyć się obecnie.