Innowacje, które łamią utarte schematy

12-05-2025

Studenci z Koła Naukowego SKaNeR oraz grup Robots for Humans i Raptors (R4H) odnieśli spektakularny sukces w konkursie KoKoS w Krakowie. Aż pięć ich innowacyjnych projektów zakwalifikowało się do finału, a dwa z nich wygrały w konkursowej kategorii, potwierdzając wysoki poziom kreatywności i inżynierskich umiejętności.

 

 

Zwycięskie projekty:

  • LUMEN – ultralekki dron w innowacyjnej formie - kategoria „SKY”

To znacznie więcej niż tylko dron – LUMEN zachwyca możliwościami i nowatorską konstrukcją. Zaprojektowany w formie tuby, nie tylko oferuje efektowne pokazy świetlne dzięki dynamicznym diodom LED, ale także potrafi pracować w roju, wspierać służby ratunkowe i startować autonomicznie z różnych miejsc – nawet z plecaka czy innego drona. Co więcej, jego konstrukcja pozwala na transport drobnych przedmiotów, takich jak mała apteczka.Ten nowatorski projekt autorstwa Jakuba Kadłubaja z Drużyny Raptors PL udowadnia, że europejskie konstrukcje mogą śmiało konkurować – a często nawet wyprzedzać – rozwiązania technologiczne ze Wschodu.

Osoba w bluzie z napisem raptors trzyma w ręku dron i nagrodę w formie szklanej plakiety Jakub Kadłubaj, autor drona

foto: arch. autora

  • Miękki aktuator do rehabilitacji dłoni – kategoria „Life Upgrade”

Antoni Bryłka z grupy Robots for Humans po raz kolejny stanął na podium. Tym razem zdobył nagrodę za wspólny projekt z inż. Martą Szafrańską, rozwijany wcześniej w ramach inicjatywy myHand. Nagrodzony aktuator to innowacyjne rozwiązanie wspomagające rehabilitację ręki – wykonany z cienkiej folii z recyklingu, miękki siłownik pneumatyczny zakładany na palec delikatnie unosi go do góry, wspierając ruch wyprostu np. u osób po udarze.

Projekt powstał przy wsparciu nowej przestrzeni A7 – Design4All, Centrum Projektowania Uniwersalnego. Dzięki wykorzystaniu cięcia laserowego jego produkcja trwa zaledwie kilka minut, a całość jest lekka, tania i bezpieczna – idealna do terapii domowej i klinicznej.

Kilkanaście osób pod namiotem wystawiennicznym, skupieni wokół stołu na którym leżą rózne urządzenia Grupa Robots for Humans - Antoni Bryłka (w czapeczce na pierwszym planie))

foto: arch. autora

Finaliści

Wszystkie pozostałe projekty, które znalazły się w finale opracowali studenci z grupy R4H.

  • BRO-LKI – wrotki przyszłości - kategoria: „Printer”

BRO-LKI to nowatorski projekt wrotek stworzony z myślą o mobilności nowej generacji. Dzięki lekkiej i wytrzymałej konstrukcji w formie nakładki na buta, BRO-LKI bez problemu mieszczą się w torbie czy plecaku. To doskonałe rozwiązanie, by szybciej i ciekawiej przemieszczać się między budynkami lub kampusami uczelni.

Co czyni ten projekt wyjątkowym? BRO-LKI zostały niemal w całości wydrukowane na drukarce 3D, co znacząco obniża koszt ich produkcji i zwiększa dostępność – każdy może stworzyć je samodzielnie lub w ramach warsztatów.

Autorzy: Mateusz Bernacki, Adam Majchrzak, Mateusz Czerwiński i Witold Sierocki 

  • Marian – robot, który widzi, myśli i rozmawia - kategoria: „Smart Robots”

Marian to prototyp robota społecznego. To nie tylko technologia – to pierwszy krok w stronę budowania relacji między człowiekiem a maszyną.

Dzięki wykorzystaniu sztucznej inteligencji potrafi prowadzić naturalne rozmowy z ludźmi i reagować na ich obecność – śledzi twarz rozmówcy, poruszając głową, co nadaje interakcji wyjątkowo realistyczny charakter.

Marian nie tylko mówi, ale też „przeżywa” różne stany, takie jak myślenie, zainteresowanie czy uśpienie, którym towarzyszą subtelne, zaprogramowane animacje ruchu. W przyszłości planowane jest wyposażenie go w radar i nawigację, co pozwoli mu pełnić funkcję interaktywnego przewodnika po budynku.

Autorzy: Gosia Gwarek, Jan Janiak, Oskar Jamorski i Julia Szynkiewicz.

  • CrabCar – mobilność, która myśli inaczej - kategoria: „Vehicle”

CrabCar to innowacyjny prototyp zaprojektowany specjalnie na potrzeby konkursu. Jego unikalna konstrukcja pozwala na obrót kół o 90 stopni, dzięki czemu pojazd może poruszać się również na boki, w tzw. trybie „kraba” – co otwiera zupełnie nowe możliwości w manewrowaniu w ciasnych, miejskich przestrzeniach.

Prototyp wykonany został z ekologicznych materiałów, a jego koncepcja wpisuje się w wizję zrównoważonego i inteligentnego transportu miejskiego przyszłości.

Autorzy: Patryk Świątek, Marek Szuba, Kacper Derendarz, Kamil Włudarczyk i Hubert Gryl.