Badania rozwijającą formą kształcenia

28-02-2023

W połowie lutego zakończyła się pierwsza edycja programu E2TOP. Grupa studentów I stopnia wybranych przez Radę Programową otrzymała wsparcie naukowe opiekunów oraz grant badawczy. Dodatkową inspiracją były spotkania w ramach opieki tutoringowej. Jak zaznacza przewodniczący Rady Programowej dr hab. inż. Łukasz Szymański, prof. PŁ

– Studenci, przystępując do programu E2TOP widzieli w nim przede wszystkim szansę na szybki rozwój. Bardzo ważna była też możliwość zaznajomienia się z różnymi technikami badawczymi i rozwijania umiejętności praktycznych w laboratorium.

 

 

Uczestnicy programu mówią o swoich projektach i udziale w E2TOP

Studenci, za którymi jest pierwszy rok udziału w programie są bardzo zadowoleni i zachęcają innych, aby skorzystali z możliwości jakie on stwarza.  

Michał Grabowski, student mechaniki i budowy maszyn realizował projekt „Połączenie druku 3D z lekką konstrukcją włókienniczą jako orteza kolana”. Z entuzjazmem mówi – Dostałem niezwykłą szansę rozwinięcia swoich pasji, poznania świata naukowego, o czym zawsze marzyłem, poszerzenia wiedzy, przeprowadzania badań i napisania pracy naukowej. Dodatkowym doświadczeniem było wystąpienia na międzynarodowej konferencji naukowej w Czechach. Opiekunem naukowym studenta był dr hab. inż. Marcin Barburski, prof. PŁ.

Marta Kopytkowska z Wydziału BAIŚ była z opiekunem naukowym dr. hab. inż. Arturem Wirowskim na konferencji w Porto Marta Kopytkowska z Wydziału BAIŚ była z opiekunem naukowym dr. hab. inż. Arturem Wirowskim na konferencji w Porto

foto: arch. prywatne

Masza Góralczyk, studentka kierunku biomateriały inspirowane naturą mówi - „Leki w ramionach królowej życia” to temat badawczy, nad którym pracowałam w zespole dr hab. inż. Marcina Kozaneckiego, prof. PŁ. Prowadziłam badania spektroskopowe wodnych roztworów leków o niskiej rozpuszczalności – sulfonamidów. W przypadku wielu leków ograniczona rozpuszczalność w środowisku wodnym to jedno z największych wyzwań dla ich skutecznego podawania. Otrzymane wyniki były zaskakujące, ponieważ zmiany były zauważalne w zupełnie innych zakresach promieniowania, niż początkowo zakładano. To popchnęło prowadzenie badań na nowy tor. Przekonałam się, że nauka może zgotować wiele niespodzianek.

Anna Kania, studentka kierunku włókiennictwo i przemysł mody realizowała projekt pod naukową opieką dr. hab. inż. Marcina Barburskiego, prof. PŁ. Tematem projektu były „Grzejące kompozyty tekstylne dla budownictwa”.

Wiktoria Gerlicz, studentka biotechnologii pracowała pod opieką dr hab. inż. Anety Białkowskiej, prof. PŁ nad tematem „Konsorcja mikrobiologiczne … użyteczne narzędzia w rękach biotechnologa„. Jak mówi - Przez ostatni rok dobrze poznałam techniki laboratoryjne i sam proces prowadzenia pracy badawczej. Wyizolowałam 109 szczepów bakterii, które mają potencjał do rozkładania odpadów keratynowych (piór i sierści zwierzęcej). Miałam też przyjemność pracować w zespole z doktorantami prof. Białkowskiej, którzy stanowią dla mnie nieocenioną pomoc i wsparcie. W ramach Indywidualnego Program Studiów uczęszczałam na zajęcia ze spektroskopii i spektrometrii mas na Wydziale Chemicznym. Otrzymany grant szkoleniowy pozwolił mi na udział w kursach z analizy mikrobiomu oraz biostatystyki.

Marta Kopytkowska, studentka budownictwa podkreśla - Program pomógł mi wdrożyć się w świat badań oraz zaprojektować nowy rodzaj węzła w konstrukcjach stalowych. Wyniki projektu „Wybudujmy sobie drzewo - bionika w budownictwie” przedstawiłam wspólnie z moim opiekunem naukowym dr. hab. inż. Arturem Wirowskim na konferencji w Porto.

Wiktor Barańczyk to student informatyki, którego projekt „Czy rozumiesz co do Ciebie migam?” był związany z wykonaniem algorytmu rozpoznawania oraz tłumaczenia znaków języka migowego. Pracował pod opieką dr. inż. Piotra Ducha. Jak mówi – Przystępując do E2TOP nie miałem wiedzy na temat sztucznej inteligencji, jednak pod okiem opiekuna naukowego szybko nauczyłem się wszystkiego, co było potrzebne do rozpoczęcia przygody z SI. Przez miniony rok wykonałem bazę danych zawierającą zdjęcia osób migających znaki oraz zestaw modeli, które z dużą dokładnością rozpoznają wybrane słowa Polskiego Języka Migowego ze zdjęć. Nauczyłem się jak zebrać i przygotować dane do trenowania sieci neuronowych i jak budować te sieci. Miałem też okazję być w Holandii na szkole letniej związanej ze sztuczną inteligencją.

W semestrze letnim 2022/23 rozpoczyna się druga edycja programu E2TOP.