11 kwietnia 2025 r. na Wydziale Chemicznym Politechniki Łódzkiej w Sali Senatu odbyło się IV posiedzenie plenarne Komitetu Chemii PAN, którego tematem przewodnim było kształcenie przyszłych chemików.

Obrady otworzył przewodniczący Komitetu, prof. Paweł Kulesza, witając zgromadzonych członków oraz zaproszonych gości. Następnie głos zabrał wiceprzewodniczący Komitetu Chemii PAN – prorektor ds. nauki Politechniki Łódzkiej – prof. Łukasz Albrecht i prodziekan ds. rozwoju. Wydziału Chemicznego PŁ, prof. Dariusz Bieliński. Prof. Albrecht przedstawił działalność i dorobek Politechniki Łódzkiej, podkreślając, że uczelnia w bieżącym roku obchodzi jubileusz 80-lecia. W swoim wystąpieniu przybliżył również postać patronki obchodów prof. Alicji Dorabialskiej – wybitnej chemiczki, wychowanki Marii Skłodowskiej-Curie.
Głównym tematem posiedzenia były kwestie związane z kształceniem chemików. Pierwsza część obrad merytorycznych została poświęcona zagadnieniom związanym z rekrutacją studentów na uczelnie. Prof. Władysław Wieczorek (Politechnika Warszawska) oraz prof. Ewa Kaczorek (Politechnika Poznańska), członkowie Komisji KCh PAN ds. Kształcenia, w referacie pt. „Rekrutacja – bolączka wydziałów chemicznych w Polsce” przedstawili analizę aktualnej sytuacji oraz omówili propozycje działań zmierzających do zwiększenia zainteresowania studiami chemicznymi wśród absolwentów szkół średnich.
Po długiej i wyczerpującej dyskusji Przewodniczący zapowiedział kolejne wystąpienie – referat dr. hab. Pawła Bernarda, prof. UJ, Przewodniczącego Sekcji Dydaktyki Chemii PTCHEM, pt. „Kształcenie nauczycieli chemii w ramach studiów I i II stopnia oraz studentów podyplomowych”. W prezentacji prof. Bernard omówił problematykę spadku jakości kształcenia przyszłych nauczycieli chemii, zwracając szczególną uwagę na trudności związane z przygotowaniem dydaktyków, w tym brak możliwości realizacji prac magisterskich, rozpraw doktorskich i habilitacyjnych w zakresie dydaktyki chemii.
W dalszej części referatu prof. Bernard poinformował o bieżących pracach nad zmianą podstawy programowej z chemii w szkole podstawowej (klasy VII i VIII), która będzie realizowana w wymiarze 3h w cyklu kształcenia (kl. VII – 1h i kl. VIII – 2h). W dyskusji zwrócono dużą uwagę na znaczenie roli popularyzacji chemii i potrzebę dostosowania jej metod dla młodszych odbiorców. Dostrzeżono potrzebę podniesienia prestiżu zawodu nauczyciela, jako kluczowego czynnika skutecznego kształcenia przyszłych pokoleń chemików oraz trwałego rozwijania zainteresowania naukami ścisłymi wśród młodzieży.
Po przerwie, przewodniczący i wiceprzewodniczący stałych komisji KCh PAN do spraw: nauki, kształcenia, współpracy z przemysłem i otoczeniem społecznym, współpracy międzynawowej i ogólnych przedstawili plany działań na obecną kadencję.
W dyskusji podsumowującej podkreślono konieczność prowadzenia skoordynowanych, wielopoziomowych i systematycznych działań na rzecz środowiska chemików, które w dalszej perspektywie powinny przyczynić się do wymiernych efektów.