Educate4Green – trzy lata zielonej transformacji

24-11-2025

Po trzech latach intensywnej pracy międzynarodowego konsorcjum, projekt Educate4Green, realizowany w ramach programu Erasmus+, dobiegł końca. Jego celem było przyspieszenie rozwoju zielonych kompetencji wśród studentów, nauczycieli i praktyków, a także stworzenie innowacyjnego modelu edukacyjnego wspierającego transformację ekologiczną i cyfrową. W przedsięwzięciu uczestniczyły uczelnie i instytucje z Polski, Rumunii, Włoch i Bułgarii, a liderem działań w Politechnice Łódzkiej była dr inż. Irena Barbara Jałmużna z Wydziału Organizacji i Zarządzania.

Szkoły letnie – praktyka i networking w zielonym wydaniu

Jednym z najbardziej widocznych rezultatów projektu były międzynarodowe szkoły letnie, które stały się przestrzenią wymiany wiedzy i doświadczeń. W czerwcu 2024 roku Politechnika Łódzka gościła studentów i wykładowców z całej Europy – od Bukaresztu po Ruse. Pięć dni intensywnych warsztatów i wykładów poświęcono tematom takim jak zielone miejsca pracy, zrównoważone wzorce konsumpcji czy ekologiczny biznes. W centrum uwagi znalazła się również Społeczna Odpowiedzialność Biznesu (CSR), a uczestnicy mieli okazję współpracować z firmami takimi jak Dell, Corning czy BSH. Kulminacją wydarzenia był konkurs na najlepszą „Zieloną mapę drogową dla firmy”, którego finał odbył się w łódzkiej fabryce Dell. 

Uczestnicy szkoły letniej 2024 - wizyta w Dell Technologies Łódź Uczestnicy szkoły letniej 2024 - wizyta w Dell Technologies Łódź

foto: Adam Masłowski

logo projektu educate4green - grafika w zielonym kolorze zawierająca liść, drzewo i studencki biret logo projektu

Szkoły letnie nie były jedynie akademickim ćwiczeniem – to praktyczne laboratoria innowacji, w których teoria spotykała się z realnymi wyzwaniami rynku. Dzięki temu studenci zdobywali wiedzę, ale również budowali sieci kontaktów, które mogą zaowocować w przyszłości.

Ostatnia odsłona projektu Educate4Green odbyła się w malowniczym regionie Piemontu, w San Secondo di Pinerolo oraz Turynie. Pięciodniowy program (23–27 czerwca 2025 r.) połączył warsztaty, wizyty studyjne i pracę terenową. Uczestnicy rozpoczęli od sesji poświęconych innowacjom i zielonym przedsiębiorstwom, angażując się w gry integracyjne i warsztaty dotyczące decyzji menedżerskich w kontekście ESG.

Kilka osób stoi na tle dekoracyjnej elewacji budynku Uczestnicy z PŁ - Szkoła Letnia w Turynie i San Pinerolo

foto: arch. projektu

Kolejne dni przyniosły spotkania z ekspertami z ACEA Pinerolo, którzy zaprezentowali biogazownię i koncepcję społeczności energetycznych, a także warsztaty w wirtualnym laboratorium VR poświęconym zrównoważonym rozwiązaniom. Nie zabrakło praktycznych wizyt – uczestnicy odwiedzili Ekomuzeum Kopalń Val Germanasca, poznając przykłady odzysku dziedzictwa przemysłowego w duchu zrównoważonego rozwoju oraz gminy Pomaretto i Massello, gdzie wdrożono systemy odnawialnego ogrzewania.

Kulminacją szkoły letniej był dzień w Turynie, w inkubatorze przedsiębiorczości 2i3T, gdzie studenci prezentowali wyniki projektu terenowego „Exploring Green in Real Life”. Spotkanie zakończyło się debatą w formule World Café, wręczeniem certyfikatów i podsumowaniem efektów całego cyklu szkoleń.

Platforma Educate4Green – wiedza dostępna online

Drugim filarem projektu była platforma e-learningowa Educate4Green, oparta na systemie Moodle. To narzędzie, które umożliwia dostęp do materiałów dydaktycznych, scenariuszy zajęć i zestawów praktycznych ćwiczeń. Platforma wspiera nauczanie hybrydowe i jest miejscem, gdzie zgromadzono efekty pracy nad innowacyjnym modelem edukacyjnym – od teorii po praktyczne narzędzia dla wykładowców i studentów. Dzięki niej projekt nie kończy się wraz z ostatnim spotkaniem – jego zasoby pozostają dostępne dla wszystkich zainteresowanych zieloną transformacją w edukacji i biznesie. 

Innowacyjny model budowania zielonych kompetencji

Kluczowym efektem jest przygotowanie i przetestowanie innowacyjnego modelu budowania zielonych kompetencji wśród studentów, nauczycieli oraz praktyków. W ramach zajęć prowadzonych na kierunkach Zarządzanie i Inżynieria Produkcji, Zarządzanie Produkcją oraz Marketing Przemysłowy zostały opracowane i zweryfikowane specjalnie zaprojektowane moduły zajęć zbudowane na platformie edukacyjnej. 

Treści te powstały w interdyscyplinarnych zespołach, przy współpracy z firmami trenerskimi i praktykami, którzy przygotowywali specjalne szkolenia dla osób wdrażających i testujących moduły. Ich przygotowanie zostało poparte badaniami potrzeb w krajach partnerskich w celu odpowiedniego doboru treści dla niedostatków kompetencyjnych w danym kraju. 

Studenci zapoznając się z przygotowanymi treściami budują kompetencje na rzecz zielonej transformacji zarówno ucząc się na platformie oraz w szkołach letnich, które w ramach niniejszego projektu zostały organizowane przez Politechnikę Łódzką oraz centrum szkoleniowe INFORELEA z Włoch.

Co dalej?

Choć formalnie projekt dobiegł końca, jego znaczenie wykracza poza ramy Erasmus+. Stworzony model edukacyjny, doświadczenia szkół letnich i cyfrowa platforma będą służyć kolejnym inicjatywom na rzecz zrównoważonego rozwoju. Jak podkreślają organizatorzy, Educate4Green to nie tylko projekt – to impuls do zmiany sposobu myślenia o edukacji, biznesie i odpowiedzialności za planetę.

 

Partnerzy projektu: Cooperation partnership for innovation and development of green skills & knowledge enabling transformation and change for greening jobs and enterprises 'educate4green'

Politechnika Łódzka (Polska)

Universitate Politehnica w Bukareszcie

Eurotraining Solution S.R.L (Rumunia)

S.C. Inforelea (Włochy)

University of Ruse „Angel Kanchev” (Bułgaria)