Międzynarodowy sukces Lodz Solar Team

23-09-2024

Lodz Solar Team zdobył tytuł wicemistrza Europy oraz mistrza polski podczas zawodów iLumen European Solar Challenge! Ponownie udowodniliśmy, że zgrany zespół może wiele osiągnąć. Godziny ciężkiej pracy nad udoskonaleniem naszego pojazdu Eagle Two przerodziły się w sukces, który pokazał, że Politechnika Łódzka należy do czołówki najlepszych uczelni na świecie!

 

 

W tegorocznej edycji zawodów największą zmianą było wyposażenie pojazdu w nowy układ napędowy w postaci centralnego silnika elektrycznego oraz dostosowanego do niego, nowego, tylnego zawieszenia. Dodatkowo bateria została usprawniona pod kątem wydajności.

Silna konkurencja

Wszystkie zespoły podczas tegorocznej edycji zawodów prezentowały bardzo wysoki poziom, dlatego ten tytuł bardzo dużo dla nas znaczy. W zawodach wzięło udział 18 pojazdów z Polski, Niemiec, Holandii, Szwecji, Wielkiej Brytanii, Hiszpanii, Szwajcarii, Rumunii, Belgii i Turcji. Europejskie Mistrzostwa Pojazdów Solarnych były rozgrywane w na dawnym torze Formuły 1, Circuit Zolder, w Belgii w dniach 19-22 września 2024 r.

samochód na torze wyścigowym W czasie wyścigu

foto: Lodz Solar Team

Przygotowania do startu

Aby móc rozpocząć udział w zawodach samochód musiał zostać poddany pierwszego dnia badaniu zgodności z regulaminem technicznym. Pojazd sprawdzany był pod kątem bezpieczeństwa pasażerów, oświetlenia i oznaczeń maszyny, szybkości jego opuszczania przez pasażerów, a także rozwiązań energetycznych oraz konstrukcji baterii. Bolid był również poddawany próbom przyspieszenia 0 - 50 km/h i hamowania 50 - 0 km/h na dystansie 25 m.

Za dopuszczenie do zawodów nie otrzymywano punktów do wyniku końcowego. Eagle Two zdał wszystkie testy bez problemu poruszając się zawsze z pięcioma osobami na pokładzie.

Drugi dzień rozpoczął się od 90-minutowych testów, podczas których kierowcy mogli zapoznać się z układem toru Zolder, liczącego 16 zakrętów i mającego długość 4011 m. Po tej części odbyły się punktowane testy dynamiczne, w których sprawdzano przyspieszenie, czas przejazdu przez tor przeszkód oraz wymianę koła na czas. Choć wymiana koła została najszybciej wykonana przez Lodz Solar Team, ostatecznie drużyna zajęła drugie miejsce, ponieważ drużyna z Holandii szybciej pokonała tor przeszkód.

Pod koniec dnia została zorganizowana 120 minutowa nocna sesja treningowa. Kierowcy mieli możliwość zapoznać się z warunkami panującymi na torze pod osłoną nocy.

Drużyna z pucharami i z Eagle Two w tle Drużyna z pucharami i z Eagle Two w tle

foto: Lodz Solar Team

Słońce w panele!!!

24 godziny na torze

Weekend był czasem wyścigów. 24-godzinny wyścig rozpoczął się w sobotę o 13:00. Start odbył się w formule znanej z dawnych wyścigów Le Mans. Kierowcy ustawieni w linii na prostej startowej, na sygnał startu, biegli do swoich pojazdów, którymi, ruszając, włączali się do wyścigu.

Do zawodów zespół Lodz Solar Team wystawił 4 kierowców: Michała Buczka, Jakuba Kocha, Adama Roślaka i Mikołaja Dębińskiego.

Eagle Two jako jedyny był pojazdem pięciomiejscowym. Prócz kierowców zawsze jeździło czterech z pośród ośmiu pasażerów, którymi byli: Maria Wasilewska, Aniela Borsiak, Julia Gwóźdź, Natalia Tarnowska, Filip Gertner, Mateusz Godlewski, Szymon Przybył i Jakub Dabbous.

Kierowcy oraz pasażerowie zmieniali się co dwie godziny. Za każdą osobę na pokładzie pojazdu przyznawano dodatkowe punkty.

Zespół w ciągu dwudziestu czterech godzin przejechał 120 okrążeń - ponad 481 km na jednym ładowaniu baterii.

Wyścig zakończył się w niedzielę o godzinie 13:00.

 

Dziękujemy za okazane nam wsparcie, wiarę w nasze możliwości oraz trzymanie kciuków za osiągnięcie takiego sukcesu.