Dobre maniery

05-03-2017

Nowe zajęcia Akademicki Savoir-vivre są skierowane do studentów pierwszego roku i mają im ułatwić odnalezienie się w nowym środowisku i w realiach naszej uczelni.

Czym jest savoir-vivre? Kiedy i jak stosujemy go na uczelni? Jak student powinien się zwracać do wykładowcy? Jaka jest różnica pomiędzy doktorem a doktorem habilitowanym? Czy wypada zaprosić wykładowcę do znajomych na Facebooku? Jak zazwyczaj wygląda rozmowa kwalifikacyjna i jak się na niej zachować? Kto był pierwszym rektorem Politechniki Łódzkiej? To tylko niektóre z pytań, na które odpowiada program nowego przedmiotu na Wydziale Biotechnologii i Nauk o Żywności.

Zajęcia te zostały oparte na skrypcie autorstwa Mateusza Hyli Akademicki Savoir-vivre, który ukazał się w 2014 roku. Jego ogromną zaletą jest przejrzystość i przystępny język.

Na zajęciach poruszane są wszystkie aspekty dobrych manier i obyczajów, jakie obowiązują na uczelni.

Przydatne informacje o uczelni 

Na wstępie studenci dowiadują się kto i kiedy założył Politechnikę Łódzką oraz kto był pierwszym dziekanem ich Wydziału. Poznają także skład aktualnego kolegium dziekańskiego, dzięki czemu będą wiedzieli do kogo się zwrócić w konkretnej sprawie. Później przychodzi czas na dokładne poznanie tytułów zawodowych, stopni naukowych i tytułu naukowego, bo zgodnie z akademickim zwyczajem student powinien umieć poprawnie tytułować wykładowcę.

Dużo miejsca poświęcono wszelkim formom kontaktu studenta z wykładowcami: wizytom na dyżurze, rozmowom na korytarzu, rozmowom telefonicznym, blogom naukowym. Prowadzący zajęcia wyjaśnia w jakich godzinach powinno się dzwonić do nauczyciela i jak należy się przedstawić, kiedy można wysłać wiadomość sms i na co wtedy zwrócić uwagę. Studenci dowiadują się też co jest niestosownego w zaproszeniu wykładowcy do znajomych na Facebooku.

Grzeczność na co dzień może być przydatna 

Szczególny nacisk położono na poprawność języka pisanego i mówionego. Nie pominięto nawet kwestii wulgaryzmów. Prowadzący omawia też poszczególne rodzaje zajęć i wyjaśnia czy można się na nie spóźniać, dlaczego kurtkę za każdym razem oddaje się do szatni, dlaczego podczas zajęć nie wypada jeść ani pić i przypomina o wyciszeniu telefonu komórkowego. Kolejnym aspektem są egzaminy ustne i pisemne. Te pierwsze prowadzący omawia pod kątem przyszłych rozmów kwalifikacyjnych, gdy studenci będą aplikować na staż lub wybrane stanowisko zawodowe. Przy tej okazji słuchacze dowiadują się jak powinien wyglądać strój galowy, czy konieczny jest garnitur, kiedy należy założyć krawat, jaka jest stosowna długość spódnicy, itp. Ponadto studenci otrzymują wskazówki jak się zachować podczas takiej rozmowy, kto pierwszy wyciąga dłoń na przywitanie, kiedy mogą usiąść i dlaczego tak istotny jest kontakt wzrokowy.

Na zajęciach omawiane jest  również zachowanie się w tzw. przestrzeni wspólnej, czyli w dziekanacie, w bibliotece, w bufecie, na korytarzu, na schodach.

Lepsza adaptacja i łatwiejsze nawiązywanie kontaktów

Studenci poznają także zasady prowadzenia korespondencji e-mailowej, właściwego adresowania podań i formularzy oraz stosowania w nich zwrotów grzecznościowych. Ważnym zagadnieniem jest kontakt i udzielanie pomocy osobom niepełnosprawnym.

Zajęcia prowadzone są przez wieloletniego pracownika biblioteki głównej oraz wydziałowej, mgr. Andrzeja Hołaska. Ich program realizowany jest w formie ćwiczeń i obejmuje wszystkich studentów I roku.

Władze Wydziału mają nadzieję, że zajęcia pomogą nowym studentom w lepszym zaadaptowaniu się na uczelni i zacieśnieniu więzi ze społecznością akademicką. Niewykluczone, że przypomnienie zasad dobrego wychowania połączone z wprowadzeniem studentów w zawiłości akademickich obyczajów, przełoży się na jakość ich przyszłej kariery, a Politechnice Łódzkiej da jeszcze jeden powód do dumy z własnych absolwentów.